Data opracowania: 14.08.2024 r.

CEL

Polityka Ochrony Dzieci wprowadzona jest w celu przeciwdziałania przemocy wobec dzieci, a tym samym realizowaniu w praktyce standardów ochrony małoletnich:

  • Identyfikacji czynników ryzyka krzywdzenia dziecka oraz minimalizowania ryzyka,
  • Identyfikacji symptomów krzywdzenia dziecka,
  • Podejmowania interwencji mającej na celu zatrzymania przemocy i zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.

ADRESAT

Wszyscy pracownicy i współpracownicy mający bezpośredni lub incydentalny kontakt z małoletnimi.

WDROŻENIE PROCEDURY

Kierownik odpowiada za:

  1. Zatwierdzenie procedury.
  2. Nadzór nad wdrożeniem i przestrzeganiem procedury.
  3. Edukację personelu.

Personel odpowiada za:

  1. Czynności powierzone przez kierownika (umiejętna identyfikacja sytuacji stwarzających ryzyko krzywdzenia dzieci oraz podejmowanie działań zapewniających bezpieczeństwo małoletnich).
  2. Stosowanie standardów ochrony małoletnich przedstawionych w Polityce Ochrony Dzieci.

Zapoznanie z procedurą pracownicy i współpracownicy potwierdzają pisemnie.

Procedura obowiązuje od dnia jej zatwierdzenia przez Kierownika

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

DEFINICJE

Standardy Ochrony Dzieci (SOD) – to zasady wprowadzane w instytucjach, organizacjach, placówkach, które świadczą usługi na rzecz dzieci, pracują z dziećmi i/lub w których dzieci przebywają bez opieki rodziców/opiekunów prawnych (oświata, placówki pobytu stałego, turystyka, pomoc humanitarna etc.) w celu ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie, popełnione przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie, np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem, krzyk, kary fizyczne, poniżanie, głodzenie.

Personel – każdy pracownik, współpracownik, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne), pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, inni pracownicy medyczni, personel administracyjny, personel sprzątający) w placówce.

Placówka – podmiot leczniczy Specjalistyczne Centrum Medyczne VenoMedica działający w ramach podmiotu gospodarczego Prywatna Praktyka Lekarska Norbert Zapotoczny.

Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.

Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

POLITYKA OCHRONY DZIECI

  1. Zgodnie z art. 22b, rozdziału 4b Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Placówka SCM VenoMedica zobowiązana jest do wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.
  2. Zgodnie z art. 22c, wyżej wymienionej ustawy Standardy Ochrony Małoletnich określają:
    1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
    2. Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki i dziećmi,
    3. Procedurę interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
    4. Zasady ewaluacji SOD,
    5. Sposób edukacji personelu i osób odpowiedzialnych za ten proces,
    6. Sposób informowania rodziców i dzieci o SOD,
    7. Standard bezpiecznego dostępu do internetu,
    8. Ochronę wizerunku dzieci.

STANDARDY OCHRONY DZIECI

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

  1. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady zostały zebrane w załączniku nr 1 niniejszej procedury.

Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki i dziećmi

  1. Pracownicy SCM VenoMedica znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi. Zasady zostały zebrane z załączniku nr 2 i nr 3 (wersja dla dzieci) niniejszej procedury.

Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

  1. Każdy pracownik i współpracownik SCM VenoMedica, niezależnie od pełnionego stanowiska,  jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku podejrzenia, że dziecku (pacjentowi) dzieje się krzywda. Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych.
  2. Personel wykonujący zawody medyczne jako osoby odpowiednio przygotowane do stawiania diagnoz medycznych pełnią jedną z najważniejszych ról w procesie rozpoznawania krzywdzenia. Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u dziecka – pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.
  3. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby będącej członkiem personelu SCM VenoMedica, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź innej osoby bliskiej, a także innych dzieci. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
    • popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem);
    • doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie);
    • doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
  4. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
  5. W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez dziecko placówki w towarzystwie rodzica lub opiekuna prawnego będzie godziło w dobro dziecka, w tym zagrażało jego bezpieczeństwu, niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
  6. Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka raportuje ten fakt Dyrektorowi Centrum Medycznemu i/lub Managerowi Centrum Medycznemu. Za prowadzenie interwencji odpowiada Dyrektor Centrum Medycznego lub inna osoba, wskazana na stałe lub doraźnie do prowadzenia interwencji.
  7. Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka polega sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do dziecka – ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki) przesłaniu go do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. W przypadku popełnienia czynu karalnego na szkodę dziecka przez osobę poniżej 17 roku życia także należy sporządzić pisemne zawiadomienie. Wzór zawiadomienia znajduje się w załączniku nr 4.
  8. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę:
    • Ze strony członka personelu:
      • W sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
      • W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli członek personelu, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez SCM VenoMedica, lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z organizacją lub instytucją współpracującą
    • Ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych domowników:
      • Należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A, gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 5.
      • Gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować – należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 6.
    • Ze strony innego dziecka:
      • Należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 6.
  9. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka:
    • Ze strony członka personelu – należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą a w razie potrzeby zastosować konsekwencje dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą;
    • Ze strony rodziców lub opiekunów prawnych – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 6.
  10. W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu, w szczególności z psychologiem. Osoba odpowiedzialna za interwencję może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
  11. W przypadku, gdy nie jest jasne, jakiej krzywdy dziecko doświadcza ze strony rodzica lub opiekuna prawnego należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty.
  12. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
  13. W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dzieciom należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
  14. Podejrzenie krzywdzenia dziecka, niezależnie od osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie, jest zdarzeniem niepożądanym i jako takie podlega raportowaniu do Dyrektora i/lub Managera Centrum Medycznego zgodnie z obowiązującymi regułami.
  15. Dyrektor i/lub Manager Centrum Medycznego prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem jednostki zgłaszającej, osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie (rodzic/opiekun prawny, członek personelu, inne dziecko) oraz rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty interwencji. Wzór rejestru znajduje się w załączniku nr 7.
  16. W przypadku, gdy krzywdzenia dziecka dopuścił się Dyrektor/lub Manager Centrum Medycznego wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie bezpośrednio do Kierownika SCM VenoMedica, drogą mailową. W takim przypadku za prowadzenie interwencji odpowiedzialny jest Kierownik SCM VenoMedica.
  17. Dalszy tok postępowania leży w gestii uprawnionych organów (sąd, Policja, prokuratura, OPS).

Zasady ewaluacji SOD

  1. Zgodnie z obowiązującymi przepisami aktualizacja Standardów Ochrony Małoletnich zebranych w Polityce Ochrony Dzieci jest aktualizowana co najmniej co 2 lata.
  2. Podczas aktualizacji Polityki Ochrony Dzieci przeprowadzana będzie ankieta wewnętrzna z pracownikami różnych stanowisk, której celem będzie weryfikacja wiedzy personelu oraz opinia dotycząca wystarczającego dostosowania SOD do realiów placówki.
  3. Pracownicy i współpracownicy mogą proponować zmiany Polityki Ochrony Dzieci lub dostosowania Standardów Ochrony Dzieci.

Sposób edukacji personelu i osób odpowiedzialnych

  1. Wszyscy pracownicy i współpracownicy zobowiązani są do zapoznania się i stosowania Polityki Ochrony Dzieci.
  2. W celach edukacyjnych oraz uwrażliwiających na krzywdę małoletnich personelowi placówki udostępnione zostały materiały przygotowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Ulotki te zostały dołączone do Polityki Ochrony Dzieci.
  3. Pracownicy i współpracownicy potwierdzają zapoznanie się z materiałami własnoręcznym podpisem.
  4. Pracownicy i współpracownicy mają prawo i obowiązek zgłaszania sygnałów naruszenia Polityki Ochrony Dzieci.

Sposób informowania rodziców i dzieci o SOD obowiązujących w SCM VenoMedica

  1. Informacja o wprowadzeniu i respektowaniu Standardów Ochrony Małoletnich znajduje się w recepcji SCM VenoMedica oraz na stronach internetowych placówki tj. www.venomedica.pl oraz www.pilonidalclinic.pl
  2. Do wglądu pacjentów oraz ich opiekunów są Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem i dziećmi stanowiące Załącznik 2 i 3 niniejszej procedury.

Standard bezpiecznego dostępu do internetu

  1. Sieć internetowa SCM VenoMedica jest zabezpieczona przed niebezpiecznymi dla dzieci treściami.
  2. W przypadku zauważenia korzystania z nieodpowiednich treści informacja przekazana jest opiekunom dziecka.

Ochrona wizerunku dzieci

  1. Personelowi SCM VenoMedica nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. Upublicznienie wizerunku dziecka, utrwalonego w jakiejkolwiek formie, wymaga wyraźnej zgody pisemnej rodzica lub opiekuna prawnego.
  3. Zgoda na upublicznienie wizerunku powinna zawierać informacje, w jakim celu i gdzie będzie wykorzystany.
  4. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer przemysłowych służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów.

 

Załącznik nr 3. Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki i dziećmi – wersja dla dzieci

Jesteś dla nas ważny! – czyli co robimy, aby dzieci czuły się u nas jak najlepiej.

Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. W naszej placówce pracują lekarki i lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuta, którzy chcą pomagać dzieciom.

W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.

Pamiętaj, że

  1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
  4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
  5. Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, w placówce – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  6. Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
  7. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  8. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  9. Jeżeli zostaniesz na noc w szpitalu będziemy szanować Twoją potrzebę odpoczynku: postaramy się nie hałasować, nie razić Cię światłem i nie budzić, kiedy nie będzie to konieczne.
  10. Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w szpitalu i zostać na noc, jeśli tego potrzebujesz.
  11. I Twoja przytulanka też, o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków

O czym jeszcze warto wiedzieć:

  1. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  2. Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.